Van Suiker naar Zout

1 december 2013 - Iquique, Chili

Sucre is fantastisch, de witste stad van zuid Amerika mag haar naam trots dragen. Hier wilden we wel blijven, hier kunnen we zelfs wel wonen! Het duurde dus niet lang tot we hadden besloten dat dit een ideale stad was voor de talencursus.

1IMG_0231          1IMG_0252          1IMG_0317

1IMG_04231IMG_0526 1IMG_0322

Maar eerst moesten we nog iets doen. Na 2 weken was Anouks voet nog steeds niet beter, we zullen jullie de details besparen, maar de wond zag er niet fijn uit. Naast dat de pijlstaartrog een verwonding had veroorzaakt had het vuur ook voor aardig wat schade gezorgd aan haar voet. Op advies van onze lieve 'whatsapp traveldoctor' Dorette besloten we een arts op te zoeken. Waar begin je? Het hostel raadde ons het Universitaire ziekenhuis van Sucre aan en we stapten in een taxi. Ook al is dit een iets exclusiever ziekenhuis, toch is het primitief vergeleken met Europa. Na een uur gewacht te hebben tussen de lokale bevolking en een beetje gespeeld te hebben met een kindje waren we aan de beurt. Aangezien ook hier niemand Engels sprak ging het in het Spaans. Hoe leg je zoiets uit in een taal die je maar half spreekt? Juist, gewoon laten zien, wat woorden als 'pijlstaartrog', 'twee weken geleden', 'vuur', 'Amazone' en 'termietenheuvel' in de strijd gegooid. Aan de blik van de arts te zien begreep hij ons en ja, Anouk had zich niet aangesteld, zoiets doet echt veel pijn! We werden doorgestuurd naar de eerste hulp zodat een verpleegkundige de wond kon schoonmaken en naïef namen we aan dat we een aparte kamer zouden binnenstappen. Niks was minder waar... "Ga maar liggen op dat bed" zei de verpleegkundige tegen Anouk terwijl ze de kamer binnen keek. De keuze was tussen twee bedden, een bed helemaal links of het bed in het midden naast de jongen die geopereerd werd aan zijn bloederige hand.. Althans, het restje wat nog over was van zijn hand. Je raadt al welk bed Anouk (inmiddels bleek) koos.. Terwijl Anouks voet werd schoongemaakt bleken de artsen meer geïnteresseerd in twee Nederlandse meiden en een klein wondje dan in de arme jongen (die overigens gewoon bij bewustzijn was) met de halve hand. Wat schaam je je dan zeg, vragen beantwoorden over hoe het kan dat ons land lager dan de zee is terwijl ze eigenlijk met hun aandacht bij die arme jongen moesten hebben. Gelukkig duurde het niet lang en konden we snel weer weg met een recept voor antibiotica en pijnstillers. Kosten ziekenhuisbezoek: 1 euro (we kregen zelfs een factuur zodat we dit konden declareren....)

1Bolivia 011

Zoals we al zeiden is Sucre erg mooi en oogt het iets rijker. Vergeleken met de rest van het land (en Peru) lopen hier veel mensen in 'moderne' kleding. Hiernaast zie je natuurlijk ook nog wel veel klederdracht die we al op veel foto's hebben laten zien: vrouwen in kleurige kleding met een hoed, vaak een bolhoedje. Een leuk weetje achter de reden van de bolhoedjes hier: In de 19de eeuw zag een rijke Boliviaan dit Charlie-Chaplin hoedje in Engeland en kocht grote hoeveelheden op om ze door te verkopen aan Boliviaanse mannen. Deze mannen vonden dit hoedje echter maar niks en al snel belandden de hoedjes in de uitverkoop op de markt. Op de markten doen de vrouwen hier de inkopen en die zagen de charme van dit hoedje wel in. Inmiddels zijn deze hoedjes niet meer weg te denken uit de Zuid-Amerikaanse cultuur!

1foto 0241IMG_04681IMG_05781IMG_0904

In Sucre zijn we ongeveer 2 weken gebleven en hebben we een heerlijke routine gekregen, 's ochtends vroeg op om samen naar de Spaanse school te lopen waar we allebei apart privéles kregen. Na de lessen naar de markt om eten te kopen voor de lunch en het avondeten, chips gewoon bij een kraampje op straat! 's middags samen huiswerk maken, winkelen (oh het is hier zo goedkoop en de schoenen zijn zo leuk...) en 's avonds soms een uitje van 'school'!

1Bolivia 0221IMG_05041IMG_05641IMG_0425

1IMG_04361IMG_05341IMG_04811IMG_0488

1IMG_04861IMG_05061IMG_0528

1IMG_03831IMG_03851IMG_0400

1IMG_03651P11302131IMG_0540

1IMG_04651P11302251IMG_05041IMG_0544

Samen met een ontzettend leuk en grappig 50+ homostel uit Canada (we kenden hen nog uit Copacobana) zijn we ook nog naar een dinosauruspark geweest. Best bizar hoe groot die beesten waren!

1P11301561P11301621P1130178

1IMG_0343       1P1130139       1IMG_0359

Sommige dingen zijn moeilijk onder woorden te brengen en nog meer geldt: lastig te vergeten. Bolivia is een arm land, in een stad als Sucre met gebouwen zo wit als sneeuw vergeet je soms dat je niet in Spanje bent, niet in Europa bent. Dit wordt op een brute manier duidelijk gemaakt op momenten dat je het niet aan ziet komen. Bijvoorbeeld een kindje dat vraagt of hij een slokje van ons drinken mag, een jongetje van amper 6 dat 's nachts zielsalleen op straat zit te bedelen, hoogbejaarde mannen met pakken 3 keer hun gewicht en grootte op hun kromme ruggen die langs ons lopen. We kopen een flesje drinken,we geven geld en we kijken ernaar. Daarna gaan we verder.. Maar hoe kan je in hemelsnaam langs een klein kindje lopen op straat en verder niks doen? Het geld helpt maar voor even, wanneer het op is zijn we weg, op weg naar het volgende land. Het jongetje achterlatend op straat, niemand die hem deze nacht instopt, hij moet geld verdienen... Soms kan je wel iets kleins doen, zoals een meisje in een stilstaande bus een cadeautje geven. We hadden vanuit Nederland wat cadeautjes meegenomen en soms maak je daar een kindje ontzettend blij mee!

1foto 018   1P130331   1IMG_0556

De armoede werd ons nog meer duidelijk na de hartverscheurende documentaire 'THe Devil's miner'. In deze documentaire wordt een gezinnetje gevolgd: een moeder en haar kindjes, de vader is dood. De hoofdpersonen zijn de twee zoontjes van 12 en 14 jaar oud, die in een mijn werken om hun gezin te onderhouden. De angst, de tranen, maar ook de hoop hebben ons zeer aangegrepen. In Bolivia is veel kinderarbeid en veel jongetjes hebben ontzettend gevaarlijke banen, zoals deze twee. De documentaire is echt een aanrader, hier de trailer:

devils miner

Het was tijd om weer door te gaan en we besloten naar Potosi te gaan, de hoogste stad ter wereld. Dit is de stad van de documentaire over de mijnen, ooit behoorde dit tot de rijkste van de wereld, maar nu het zilver uit de mijnen bijna op is is het vol armoede en kinderarbeid. Ook is het de enige stad ter wereld waar je gewoon dynamiet in de winkel kan kopen. In de verte zagen we kinderen aan het werk en ook de gids vertelde openhartig over zijn jeugd in de mijnen. Zijn vader en broer waren overleden aan de gevolgen van al het stof in hun longen. Krom en tandloos, verslaafd aan cocabladeren en het drinken van een 'drankje' met 96% alcohol behoorde hij nu tot de gelukkigen die ontsnapt waren uit de mijnen, al werkte hij er natuurlijk nog wel als gids. De rondleiding was benauwd, warm, stoffig, eng, maar ook interessant en leerzaam. Zo hebben we kennis gemaakt met 'Tio', de duivel. Boven de grond geloven de mijners in god, maar vanaf de eerste stap in de mijn heeft Tio het voor het zeggen. Om in leven te blijven offeren ze Lama's en geven ze hem cocabladeren, drank en sigaretten.

1IMG_06461IMG_07351IMG_0621

1IMG_05931IMG_05971IMG_06121IMG_0631

1IMG_06331IMG_06551IMG_06611IMG_0686

1IMG_0703   1P1130278    1P1130319

Na Potosi zijn we doorgegaan naar Uyuni, deze stad ligt naast de wereldberoemde zoutvlakte! Ooit liep de zee hier en na het droogvallen is hier 's werelds grootste zoutvlakte ontstaan. De reis er naar toe was alleen al ontzettend mooi en bizar... Het landschap met het rode zand deed erg Australisch aan, we hadden het er net over toen we ineens... struisvogels (emoes) zagen!

1P11303401IMG_08451P1130339

1IMG_0787  1IMG_0859   1IMG_0852

We hebben een driedaagse tour gedaan over deze vlakte en de omgeving samen met een erg leuk gezelschap: een meisje uit Engeland, haar vriend uit Australië, een jongen uit Duitsland en een meisje uit Zwitserland. Op dag 1 van de toer begonnen we met het bekijken van een treinenkerkhof.. Niemand van ons groepje was hier erg enthousiast over (wat kan je je er ook bij voorstellen?) en we maakten er de avond van tevoren grapjes over, we moesten eens weten... De niet al te spraakzame chauffeur zette ons de volgende dag hier af en vertelde ons dat hij de lunch nog moest halen, over 20 min. zou hij terug zijn.  Op het kerkhof, midden in de woestijn hebben we wat foto's geschoten.

1P1130367   1P1130383    1P1130404

Maar na 1 uur was hij nog niet terug... We waren achtergelaten op een kerkhof! Na 2 uur wachten besloten we maar terug te lopen, maar na een paar honderd meter zagen we  toevallig onze jeep rijden. Maar niet onze gids? Het verhaal begon dat hij dronken was, het andere verhaal was dat hij van het dak was gevallen en in het ziekenhuis lag. We gokten op een combinatie van de twee... We vroegen de nieuwe gids ons maar naar het kantoor terug te laten brengen en de tour uit te stellen naar de volgende dag.

1P11303721P11304141IMG_0933

De zoutvlakte was een prachtig gebied voor mooie en grappige foto's! Er ligt zelfs nog versteend koraal op een eiland vol enorme cactussen. De eerste nacht sliepen we in een hotel compleet van zout (zelfs de bedden).

1P11304541P11304621P1130518

1IMG_09491IMG_09771IMG_1006

I1MG_10081IMG_10501IMG_1032

1P11305501P11306121P1130593

1P11306001P11306151P1130610

1P11306441P11306601P1130669

1P11307031IMG_11401IMG_1126

Naast de zoutvlakte waren veel lagunes met 3 soorten flamingo's die hier in november broeden. Verder mooie landschappen en natuurlijk lama's! Wat ook erg bijzonder was waren de geisers en het door de aarde verwarmde bad waar lama's omheen liepen!

1P11307321P11307371P1130766

1P11307911P11308791P1130895

1P1130810     1P1130896     1P1130994

1IMG_12091IMG_1223I1MG_1241

1IMG_12541IMG_12591P1140047

1IMG_12831P11400271P1140037

1P11400651P11309441IMG_1327

Aan het einde van de toer werden we afgezet bij de Boliviaanse-Chileense grens... Ja, het was weer tijd voor een nieuw land!! Helaas was hier een kleine staking gaande, dus het heeft even geduurd tot we de grens konden passeren, maar het is gelukt! Dus inmiddels zijn we in het mooie en dure/rijke Chili!

1IMG_1360

Volgende keer horen jullie hier meer over!

liefs A & A

1. Nieske:
    1 december 2013
    Oh, prachtig! Heel mooi verhaal, en geweldige foto's. Wat maken jullie veel mee! Blijf ervan genieten.....ik ben maar een heel klein beetje jaloers. Veel liefs van mem.
  2. Stan, Manon, Sven, Niels:
    1 december 2013
    Leuk! En ook zielig. Veel plezier in Chili!
  3. Annemarie:
    1 december 2013
    Wauw, wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt! Leuk om jullie verhalen te lezen... Heel veel plezier in Chili!! Geniet ervan met zijn tweetjes!!
    Xxxx
  4. Daan en Lidy:
    1 december 2013
    Beauty and the beast. De schoonheid van het land, de armoede van het volk, het is erg dubbel allemaal en kun je op zo'n reis niet alle problemen oplossen. Het laat je dan wel weer zien hoe goed we het in ons kikkerlandje geregeld hebben. We kijken uit naar jullie nieuwe verhalen. Enjoy!
  5. Britt:
    1 december 2013
    Wauw! Reizen in contrasten, het leidt tot prachtige foto's en aangrijpende verhalen. Geniet ervan met z'n tweeën, dan geniet ik vanaf hier een beetje mee :)
  6. Wieger & Liesbeth:
    Hoi beiden,

alweer een prachtig verhaal! Ook een confrontatie met de harde werkelijkheid van armoede en leed...
    Jullie foto's zijn schitterend! Kijk al uit naar de volgende 'kiekjes' en jullie nieuwe avonturen. Liefs uit O'wolde
  7. Hijltje en Els:
    1 december 2013
    Geweldig die verhalen van jullie! Maar .... Hoe gaat het nu met Anouk? Slaat de behandeling van je voet nu een beetje aan? We hadden niet gedacht dat je er ongesteelde last van had. Geniet maar weer van het volgende avontuur, terwijl wij hier Sinterklaas vieren. Beterschap!
  8. Miriam:
    Hoi meiden,

Este historia es muy rico.
    Creo que los gente son muy simpatico.
    Es un poquito triste por los bambinos. Feliz hay chicas amables qui tienen un grande corazon.
    :( faltan el otro historia. Entonces no he leeido sobre anouk y ellas dolor. Pero me siento triste por Este situacion. Espero ella sentir mejor.

Abrazo Miriam
  9. Cintha:
    1 december 2013
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt!!
    Wij genieten van de verhalen en ook van de foto's.
    Wat een prachtige kleuren.
    Groeten van ons allevier
  10. Alie:
    Hallo lieve meiden,
    Wat een indrukwekkende en mooie verhalen!
    Een supermooie foto's.
    Liefs, Alie
  11. Anouk (D;-):
    2 december 2013
    Ha lieve nouk&Aukje,

Nou shit wat onwijs naar van die voet! Gelukkig konden jullie op zo'n mooie (maar dus ook heel confronterende) plek een beetje tot rust komen. Is nu alles weer een beetje geheeld?
    Verder super mooi en ook op afstand soms pijnlijk om te lezen en zien wat jullie meemaken. Hier trekt Milo nog steeds de plant om en geniet hopelijk van het veilige instoppen rond 7 uur...

Veel plezier in Chili! Xxxx Anouk
  12. Jolanda en Menno:
    4 december 2013
    Hoi meiden, herkenbaar, in Brazilië hadden wij toen ook een dronken gids. Tussen de middag verdwenen en kwam stom dronken terug, lekker als je midden in de amazone zit. Er was toen uiteindelijk de rest van de tour een andere gids mee. Veel plezier in Chili, zal wel meer westers zijn als Bolivia . Komen jullie nog in Brazilië? Topper hoor! Via foz de iguazu..
    Gr. Menno, Jolanda, jeroen en Leonie
  13. Barry:
    30 december 2013
    Geniale foto's op de zoutvlakte dames, heel erg leuk!