The middle of the world!

11 januari 2014 - San Gil, Colombia

Hallo allemaal!

Voor de tweede keer hebben we Peru verlaten, dit keer voor Ecuador. We waren op zoek naar een route om van Peru naar Colombia te gaan zonder in het vliegtuig te hoeven stappen of onderweg de Farc tegen te komen. De meest gangbare en veilige route was door Ecuador, dus besloten we ook dit land gewoon maar toe te voegen aan onze reis! Zonder verwachtingen over dit land hebben we in Noord Peru de bus genomen richting Guayaquil (een kuststad in Ecuador). De volgende dag zijn we direct doorgegaan naar Baños, aangezien in Guayaquil niks te beleven valt. Het was een mooie route door het groene Ecuador langs vele bananenplantages.

1P1140575   1fotoos 204   1P1140588

1P1140622   1P1140627

Baños is een plaatsje in de bergen wat ons door meerdere backpackers aanbevolen was. Het leek ons een leuke plek om een klein beetje van Ecuador mee te krijgen en het lag ook nog eens goed op de route. Het is een erg toeristisch plaatsje omringt door bergen. Er is zelfs een Zwitsers restaurant met.... kaasfondue!

1P1140828   1P1140845   1P1140832

De meeste backpackers beoefenen hier extreme sporten die dan ook op elke hoek van de straat worden verkocht. Bungeejumpen, raften, abseilen, watervalbeklimmen, zipline, noem maar op. Na wat "spannende" verhalen op internet te hebben gelezen over elastieken die knappen bij bungee-jumpen in Baños hebben we besloten de eerste dag gewoon een veilige tour naar de watervallen te doen. Met een soort omgebouwd vrachwagentje met keiharde muziek (tja..) raasden we door de mooie natuur rondom Baños.

1P11407721P11407151P1140709

We kwamen uit bij twee mooie watervallen dicht naast elkaar. Met een soort kabelbakje kon je dichtbij de watervallen komen om mooie foto's te maken. Wij besloten ook mee te gaan in dit bakje. Met dit schuddende kleine rode ding boven de afgrond kwamen we dichtbij de watervallen waar Aukje mooie foto's van heeft weten te maken terwijl Anouk met zwetende handjes en trillende knietjes zich afvroeg waarom hier ze in vredesnaam in was gestapt!

1P1140743  1P1140755  1P1140775
Na deze watervallen zijn we doorgereden naar "the highlight" van de dag, een enorme waterval. Dit was precies Center Parcs in het echt, een grot, veel water, maar helaas geen glijbaan. Via een mooie route met loopbruggen konden we dichtbij komen, erg leuk!

1P1140793    1P1140809

Allebei wilden we nog erg graag een keer raften deze reis en Baños was het juiste plek daarvoor. Met een bootje met daarin nog 4 anderen waagden wij ons na een introductie aan de wilde rivier (niveau 4.5 van de 6!) Wat is raften ontzettend gaaf zeg!! Door een prachtige natuur gingen wij met ons bootje de rivier over.

1IMGP20201IMGP20361IMGP2039

Golven water over ons heen, van de ene kant naar de andere kant slingerend, snel peddelen, stoppen met peddelen, etc. Totdat we ineens over de kop gingen en onder het bootje terechtkwamen. Oke, we hadden beloofd geen
enge dingen meer te ondernemen...Maar natuurlijk zaten wij als enige even samen klem onder de boot... Maar we zijn weer boven gekomen!

1IMGP20731IMGP20841IMGP2094

Zo'n 1,5 uur hebben we genoten van deze extreme adrenalinekick. Wat wel komisch was: we zaten met de gids, 1 ander meisje en 2 jongens in de boot zaten. De gids (die zelf achter zat) wees de 2 jongens ' natuurlijk'  aan tot kapiteins. Deze zouden het peddeltempo dan horen te bepalen.. De niet al te stoere jongens waren tijdens het raften ineens alleen behoorlijk in shock van de snelheid en de kracht van de rivier, dus we moesten behoorlijk inpraten/schreeuwen op 'onze kapiteins' die vaak gewoon stopten met peddelen...

Vanuit Baños zijn we naar de hoofdstad, Quito gegaan. De hoogste hoofdstad ter wereld met 2850 meter (al beweert La Paz, Bolivia, dit ook te zijn, maar dan als onofficiële hoofdstad).Vanuit Quito hebben we nog wat leuke dagtripjes gedaan. Elke zaterdag is in Otavalo (3 uurtjes boven Quito) de grootste (indianen)markt van Zuid-Amerika. Een markt die wij erg graag wilden bezoeken. In dit gebied wonen veel indianen, wat we gelijk terugzagen aan de uiterlijk van de bevolking; mannen hadden hier ook ineens lang haar (en vlechten). Uren hebben we rondgedwaald langs de marktkraampjes waar we onszelf een paar leuke kerstcadeautjes hebben
gegeven.

1P11409291P11409121P1140940

Ecuador heeft zijn naam te danken aan de ligging op de "Ecuator": de evenaar. Het midden van de wereld loopt precies door Ecuador heen en dit exacte punt is zo'n 20 km van Quito vandaan. Met een lokale bus hebben dit punt bezocht. Tijdens het midden van onze reis (ja we hebben een einddatum), op het midden van de dag waren we op het midden van de wereld! Ze hebben een soort van pretpark eromheen gebouwd.Een lijn loopt door het park met een torentje daarop gebouwd. Wij vonden het allebei spuuglelijk, maar het was wel heel bijzonder dit bezocht te hebben!

1P1150077

Na er al twee nachten geslapen te hebben en nog weinig gezien te hebben van de stad zelf zijn we Quito nog een paar dagen gaan verkennen. Het historische gedeelte is mooi om gezien te hebben en tevens het grootste van Zuid Amerika. Vele mooie kerken geven de stad een mooi gezicht. Een van de kerken hebben we beklommen wat een goed beeld gaf van de enorme stad.

1P11409561P11409791P1140995

1P11409621P11409711P11409861P1150130

1P11500191P11500481P1150086

Die avond was het kerstavond en het hostel had ons uitgenodigd voor een kerstdiner. Overdag dus wat door de stad gewandeld (enorm druk!) en 's Avonds gezellig met andere backpackers genoten van een "drie-gangen!" diner. Een echt kerstgevoel hadden we niet, maar met een kerstmutsje op, lekkere rode wijn, goed eten (Frans hostel) en leuk gezelschap hebben we toch een leuke avond gehad!

image (1)   1P1150111

Tweede kerstdag (dit bestaat natuurlijk niet in Zuid Amerika) hebben we de bus gepakt naar Colombia, een ritje van 20 uur... Quito ligt maar 5 uurtjes rijden van de grens, alleen is het uiterste zuiden van Colombia volgens de Nederlandse overheid niet geheel veilig ivm gewapende bendes en farc gebieden. Vandaar dat wij besloten hebben dit gedeelte over te slaan en direct door te gaan naar Cali. Want veiligheid boven alles! :D

's Nachts kwamen we Colombia binnen en toen de zon opkwam zagen we direct al dat het compleet anders is dan de landen van Zuid Amerika tot nu toe. We hadden het ook al gehoord, Colombia hoort geografisch bij Zuid Amerika (meest Noordelijke land dat er nog bij hoort), maar cultureel gezien is het totaal anders en meer Caribisch/ Midden Amerika. De mensen zien er ook anders uit (bv. veel kont-vergrotingen, foto's wordt aan gewerkt ;-)), mensen zijn enorm vriendelijk en het land ziet er erg tropisch uit. Het land ziet er tevens veel 'rijker' uit dan wat we gewend waren, betere wegen, nieuwere bussen (maar ook enorm gave 'ouderwetse') en mooiere huizen.

1P11501651P11501371P1150166

Maar wat ons na binnenkomst ook opviel was de staat waarin het land nog verkeert. Colombia is nog niet erg lang toegankelijk voor het toerisme. Pas sinds de nieuwe president en veel maatregelen is het gelukt veel guerrilla bewegingen (zoals de Farc) terug te dringen. Toch bestaat dit nog steeds en is er enorm veel beveiliging. Vooral in het zuiden zagen we ongeveer elke 5 km. langs de weg een groepje soldaten met enorme geweren. Deze steken hun duim op naar het verkeer als 'vraag' of alles goed is, als antwoord steekt dan iemand in het voertuig ook zijn duim omhoog (of omlaag..). Ook in de steden lopen veel politieagenten met knuppels. Alles voor de veiligheid!

1P1150390      1P1150316

Ondertussen waren we in Cali aangekomen. Hier hebben ze tussen kerst en oud en nieuw een groot festival genaamd Feria de Cali. Normaal gesproken draait in Cali alles om Salsa dansen, maar gedurende dit festival nog meer! 6 dagen lang organiseren ze allerlei festiviteiten de gehele dag door met als een van de hoogtepunten het carnaval. Wij wilden dit niet missen natuurlijk en stonden vooraan het hek klaar om dit feest mee te maken. Vooraf hadden we al wel gehoord dat Cali bekend staat als een erg hete stad met een gemiddelde temperatuur van 26 graden. Wij bezochten deze stad in de zomer en op het moment dat we de optocht aan het bezichtigen waren was het dan ook een graad of 35/40. Na een uur te hebben gekeken naar deze kleurrijke, mooie parade was het gokken wie van ons als eerste
het loodje ging leggen. Vandaar dat we ons verplaatst hebben naar een zitplekje in het gras, waar we de parade verder bekeken hebben. Echt leuk om een keertje gezien te hebben!

1P1150168   1P1150177   1P1150195

1P11502151P11502521P1150298

Naast dat het heel leuk was dat er zoveel georganiseerd werd in de stad, betekende dit wel dat bijna alle winkels en restaurantjes dicht waren. Overdag was het een saaie, grauwe stad en 's avonds was er veel gezelligheid en muziek. Dichtbij ons hostel was een groot park waar elke avond muziek, eettentjes etc. waren. Hier zijn we een paar avonden naar toe gegaan. Ook hebben we onze eerste salsaclub bezocht met een groepje mensen.

1P11502921P11503141P1150331

Nadat we kerst in Ecuador gevierd hebben, hebben we oud en nieuw in Colombia gevierd. Om 00.00 stonden we boven op de heuvel met een mooi uitzicht over de stad. Daarna zijn we onderweg gegaan (samen met 4 andere backpackers) naar
een feestje op een dakterras. Onderweg kwamen we een Zuid-Amerikaans/Spaans ritueel tegen. Om het oude jaar te herdenken en het nieuwe te vieren maken ze poppen. In deze poppen stoppen ze vuurwerk en deze zetten ze in brand was een aardig spektakel is. De hele buurt stond eromheen om te kijken. Daarna hebben we het nieuwe jaar ingeluid vanaf een dakterras met uitzicht over de stad, een mooi begin!

We willen iedereen dan ook alsnog een fantastisch 2014 wensen!! Een jaar waar we elkaar weer gaan zien, want we hebben onze retourtickets geboekt. Op 21 februari verlaten we Zuid Amerika en vliegen we naar Curaçao om de reis af te sluiten, om vervolgens op 5 maart, na 5 maanden reizen, weer op Nederlandse bodem te staan!

Maar eerst gaan we natuurlijk nog uitgebreid genieten van de reis!

Veel liefs van A&A

1. Hijltje en Els:
    12 januari 2014
    Het is weer een prachtig verhaal, deze keer met heel veel cultuur. Grappig om deze manier van Kerst en Oud-en-Nieuw mee te maken. Jammer dat het eind nu in zicht komt, maar eerst nog maar eens lekker twee maanden genieten en dan rustig afkicken. We hadden jullie al veel goeds gewenst voor het nieuwe jaar dacht ik, maar hierbij nog maar eens onze allerbeste wensen, veel gezondheid, geluk en plezier samen voor 2014 en nog heel veel jaren daarna! Geniet nog maar lekker!
  2. Lytitia:
    He meiden!
    Wat een mooie verhalen weer! Jullie genieten echt volop! Ook voor jullie de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    Leuk om jullie dan ook weer te zien natuurlijk, maar eerst nog heel veel genieten van al het moois daar!
    Veel plezier en pas goed op elkaar!
    Liefs lytitia
  3. Wieger & Liesbeth:
    Hey dames,

allereerst natuurlijk ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en geniet nog van twee maanden toeren! Toch leuk om te lezen dat jullie de avonturen blijven opzoeken. Die rivier zag er inderdaad erg onrustig uit. We zijn wel een beetje jaloers....
    Veel plezier nog en blijf voorzichtig!

Wieger & Liesbeth
  4. Sj:
    12 januari 2014
    Gaaf verhaal meiden, enthousiast verteld. Jullie plezier spat er vanaf. Duik er nog maar even een paar maanden in!

/sj
  5. Anouk (D;-):
    18 januari 2014
    Ha lieve nouk & Aukje,

Fijn om weer even te lezen wat jullie daar uitspoken ;-)! Ik verheug me al op maart, maar hoop dat jullie tot dan nog een heleboel stoere dingen blijven doen en natuurlijk ook veel zien/ervaren. En Curaçao als afsluiter! Niet verkeerd (haha nee hoor ik ben niet een beetje jaloers ;-)

Liefs dikke x Anouk D
  6. Daan en Lidy:
    19 januari 2014
    Hoi Globetrotters, jullie ook een mooi, gezond en veilig 2014. Water, dansen en het midden van de wereld, het thema van dit verslag maar er is toch iets wat ik mis ..... en dat is een foto van een lama. :-)
    Blijf genieten en doe prachtige dingen. Vanuit een luie stoel leven we met jullie avonturen mee. Hartelijke groet Lidy en Daan