El Final...

19 februari 2014 - Guatapé, Colombia

Na een geweldige periode van vrijwilligerswerk zijn we weer vertrokken richting het strand! Taganga werd het dit keer. Naast dat we in dit kleine toeristische vissersdorpje heerlijk konden vertoeven op het strand, staat dit ook bekend als goede duiklocatie.

1P11700761P11701141P1170111

Niet omdat het zo mooi is, want dat is het niet echt... (wel beter dan Nederland!) Maar omdat het spotgoedkoop is! De goedkoopste plek ter wereld om je Padi (duikbrevet) te halen, die kans hebben we dus ook gegrepen! Na een paar dagen zonnen, zwemmen en heerlijk uit eten begonnen we. Naast de leuke kant, de praktijklessen, zit er ook een minder leuke kant aan: de theorie... Urenlang filmpjes gekeken en uitleg aangehoord met schema's over duiktijden, dieptes etc en natuurlijk ook een theorie-examen. Het duiken was echt fantastisch en soms ook spannend.. Duikbril af en weer op onder water... proestend kwamen we soms weer boven! ;-) Al op dag 1 gingen we redelijk diep en na drie dagen (6 duiken) hebben we aardig wat mooie vissen gezien!!

1P11701001GOPR00331GOPR0070

1GOPR00651GOPR00481GOPR0029

Onze droom was om een zeeschildpad te zien tijdens het duiken.... er was een kleine kans, maar aan het einde van de 6de (en laatste) duik hadden we hem nog niet gezien... Balen! We moesten omhoog, Anouks zuurstof was op, toen ineens.... een zeeschildpad!! WOW! Wat mooi, daar moesten we achteraan! Anouk snel aan het reservezuurstofmasker van de duikinstructeur en daar gingen we! Prachtig om te zien hoe zo'n beest zwemt, heel relaxt, rustig naar boven, hapje lucht en weer terug... Wat een ervaring!

1GOPR004711017663_10152122928109246_845803181_n1GOPR0054

Nadat we onze Padi Open Water hebben gehaald (!! Yesss !!) hebben we weer even een paar daagjes rustig aan gedaan, lekker naar het strand, weer heerlijk gezwommen..

1P1170125 1P1170144 1P1170166

1P1170103 1P1170093

En daarna zijn we door gegaan! Cartagena, de mooiste grote stad van Colombia. Een ontzettend toeristische koloniale stad aan de Caribische kust. Zoals gewoonlijk hadden we geen hostel geboekt van te voren. Toen we aankwamen viel dit nogal tegen... duur! Nadat we al een tijdje hadden rondgelopen zette Anouk Aukje en de tassen neer bij een kroeg en ging verder op onderzoek uit (klaagde Aukje niet over!). 3 straten verder, smerige hostels, kamers met badkamers in kelders, dure hostels, feesthostels... uiteindelijk hadden ze er 2 gevonden! "schat, wil je de goedkopere maar beetje viezige of de iets duurdere en schonere?" De dure werd het! Helaas bleek het een hostel met ontzettend veel mensen en maar 2 wc/douches. In Zuid Amerika moet je gewoon elk moment naar de wc kunnen gaan, over de reden zullen we niet in detail treden ;-) Dus de volgende dag gingen we op zoek naar een nieuw hostel, weer alles bij langs... Gelukkig een gevonden! Zag er best goed uit, zelfs privé badkamer! Helaas.. na een nacht stonden de metalen veren in onze ruggen! Weer verhuizen!!

1P11701981P11701911P1170251

1P11702531P11702551P1170218

1P1170298  1P1170347  1P1170333

Cartagena is een ontzettend mooie stad, kleurrijk, oud, enorme stadsmuren. Hier hebben we ons wel vermaakt! Er was zelfs een Zwitsers restaurant zagen we! Elke dag, een week lang, hebben we daar aan de deur gestaan (kaasfondue!), maar helaas, we kwamen te laat..waarschijnlijk failliet... Maar niks te klagen, we hebben ook lekker gegeten bij de Griek!

1P11702711P11702101P11702721P1170278

1P11702951P11703061P1170310

1P11702831P11703211P1170357

1P11703621P11703741P1170423

Wat hoor je eigenlijk te doen als je in Cartagena bent? Naar de Vulkaan! Dit was wel even anders dan de andere vulkanen die we hebben gezien tijdens de reis..  Naast dat je deze kan beklimmen kan je er ook in duiken! Ja, je leest het goed, je springt er zo van boven af in. Het is namelijk een moddervulkaan, schijnt goed voor de huid te zijn. Een ervaring toch? Wij gingen er natuurlijk naar toe. We beklommen hem in onze bikini, de vulkaan bleek lachwekkend klein te zijn! Bovenaan moesten we een glibberig trappetje af, Aukje ging eerst. Bij de eerste aanraking met de moeder moest ze haar best doen om niet terug te klimmen. Het voelde aan alsof je laten zakken in een bad vol... vla? Poep? Mja, modder dus. Een dikke substantie waar je gewoon op blijft drijven. Een paar mannen duwden haar op haar rug en begonnen een massage..? Anouk werd al snel naast haar gesleept en ook de twee Amerikaanse meisjes uit ons busje kwamen gillend naast ons drijven. Wat een bizarre ervaring zo in een modderbad vol met andere mensen. Je kan niet zinken, dus het is aardig wat werk om rechtop te gaan zitten. Soms val je om, soms vallen andere mensen om."Is dat jouw voet daar bij mijn kont?" "uhh nee...." "Oh god..."

1P1170401

1P11703831P11703901P1170392

Na ons afgespoeld te hebben in een meer, een paar keer gedoucht te hebben (zie dat er maar weer eens af te krijgen met koud water) waren we weer klaar om Cartagena verder te verkennen. Een dagje strand! Iets minder relaxt dan het klinkt, want elke minuut kwam er een verkoper langs. "Bier?" "Vis?" "Zonnebril?" "Krab?" "ijs?" "massage?" En als je misschien lag te slapen hielden ze er rekening mee.. Ze schreeuwden gewoon extra hard! Vooral de massage was bijzonder, ze begonnen gewoon.. Anouk zat al halverwege een 'gratis' massage die ze eigenlijk niet wilde toen een andere vrouw Aukje's voet begon te masseren. Dit was een grote fout. Want nu moet je weten dat Aukje er absoluut niet tegen kan als iemand haar voeten aanraakt... Na een uitbarsting konden we eindelijk rustig liggen;-)

1P11704131P11704091P1170422

Na Cartagena hebben we de tassen weer gepakt en zijn we verder gereisd, weer richting het zuiden, onze laatste grote stad: Medellin! Dit is de een-na-grootste stad van Colombia. Een lange busreis (15,5 uur) en taxi-rit (hij kon het niet vinden..) verder kwamen we aan bij ons hostel. En wat vonden we daar, na een maand zonder, een maand hoopvol de badkamer inlopen en teleurgesteld er weer uit... Een warme douche!! Dat was echt genieten!

Medellin is niet perse een mooie stad, groot dat wel, maar niet erg mooi... De ligging is wel fantastisch, tussen de bergen, in een prachtig groene omgeving. In het oude centrum waren wel een paar mooie dingen te vinden en na te verdwalen, waarschuwingen dat we in het verkeerde (en gevaarlijke) gebied waren, hadden we wel wat gevonden..

1P1170446 1P1170456 1P1170450

1P11704451P11704771P1170479

1P11704611P11704681P11704751P1170471

Een tip was om naar het Arvi park te gaan, dit is bovenop de berg waaraan de stad ligt, je kan er gewoon met de metro naar toe! Het verlengde van de metro is namelijk een kabelbaan! Dit is aangelegd zodat de mensen in de krottenwijken ook met openbaar vervoer naar huis kunnen gaan. Bijzonder om hier overheen te 'vliegen'. Het park.. tja, was wat anders dan wat we hadden gehoopt/verwacht. Op Valentijnsdag hadden we een mooie romantische wandeling door het park gehoopt. Helaas was dit park iets meer Colombiaans ingesteld. Geen wandelpaden, alleen maar asfaltwegen. We konden wel een busje pakken naar het meer? Dus dit maar gedaan. Bij het meer moesten we door een hek waar een bewaker stond met uitleg: "je moet hier naar links lopen en daar is dan een vlindertuin. Naar rechts bleek een uitzichtpunt te zijn, dus we besloten eerst daar te gaan kijken. Toen we terugkwamen stond de bewaker hoofdschuddend naar ons te kijken: "jullie hadden mij niet begrepen he? Ik zei toch naar links..?" Links was een drooggevallen meer haha, een restaurant en een soort net waaronder vlinders zaten.. Lachend keken we elkaar aan! Gelukkig was de reis er naar toe (en terug) alles meer dan waard!

1P11705371P11705131P1170581

We hadden nog een week tot onze vlucht (vanuit Medellin), dus we besloten naar een dorp in de buurt te gaan. Dit zijn toch wel onze favoriete plekjes van Colombia namelijk! Guatape is een dorp op 1.5 uur rijden vanaf Medellin. Prachtig gelegen in de bergen aan een groot meer vol met eilandjes. Het dorp zelf is ontzettend kleurig, elk huis is geschilderd in meerdere kleurtjes en met tekeningen.

1P11706011P11705931P1170597

1P11706391P11706051P11706511P1170706

1P1170621 1P1170688 1P1170643

1P1170633 1P1170634 1P1170710

1P1170668 1P1170727 1P1170671

1P1170731 1P1170725 1P1170856

We hebben hier van alles gedaan zoals waterfietsen! Lekker Nederlands!

1P11707751P11708231P1170777

1P11708541P11707071P1170840

Ook een mooie wandeling rond 'de rots', een enorme rots die naast het dorpje ligt, van 3 uur.

1P1170741 1P1170747 1P1170749

En natuurlijk... hebben we die rots beklommen! Het was een uitdaging, maar het uitzicht... misschien wel het mooiste uitzicht van de wereld (zoals ze beweren!) Halverwege, zoals een katholiek land behoord te hebben, natuurlijk een Mariabeeld. Misschien om te bidden om de top te halen!

1P1170760 1P1170869 1P1170874

1P11709561P11708811P11709021P1170906

1P11708951P11708941P1170915

1P1170942

En nu, nu is het avond in Colombia. We zitten in ons hostel dit te typen, morgen vertrekken we richting Medellin voor onze laatste nacht in Colombia! Want vrijdag... (morgen voor jullie) vertrekken we uit Zuid Amerika! Het einde van bijna 5 maanden rondreizen.... We gaan deze 5 maanden afronden op Curaçao. En op het vliegveld gaan we de eerste familieleden alweer zien. Anouks ouders en zus komen namelijk ook! Ondanks dat we het jammer vinden dat de reis bijna ten einde is, verheugen we ons ook ontzettend op de komende tijd! En over 2 weken zijn we weer te vinden in Nederland!

Liefs A&A

1. Nieske:
    20 februari 2014
    Wat een prachtig verhaal weer. En de foto's zijn ook al zo mooi! Geniet van de laatste weken, en tot snel…..
  2. Jolanda en Menno:
    20 februari 2014
    Oh, wat gaat de tijd toch snel, wat een heerlijke verhalen, dank dat jullie ons even hebben meegenomen in de mooie verhalen en foto's. Mooie ervaringen om mee terug te nemen naar huis. Tot Nederland! Liefs Jolanda en de Braakmannen.
  3. Anouk (D;-):
    Ha lieve avonturiers A&A,
    Thanks voor jullie (laatste...?) mooie reisverhaal en de foto's (modder woehoe)!
    Hopelijk straks heerlijk genieten op Curaçao, vast een superstop tussen zulke verschillende werelden... En hoewel nog niet "thuis", alvast wat knuffels van het thuisfront!
    Maar hoe cool (voor ons;-) dat jullie echt al bijna weer voet gaan zetten op Hollandse bodem!
    Heeel veel liefs en dikke kussen! Nouk
  4. Wieger & Liesbeth:
    Hey dames,

we zullen jullie mooie en heerlijk leesbare verhalen missen, maar we kijken ook uit naar die eerste knuffel!!!
    Geniet nog maar van Curacau en tot in maart

W&L
  5. Hijltje en Els:
    21 februari 2014
    Lieve Aukje en Anouk, ook dit is weer een prachtig verhaal met mooie foto's. Dank je dat we jullie wereldreis mochten mee maken, want zo voelde het vaak wel. Geniet nog even van het laatste stukje, daarna een goede thuisreis. We nemen aan dat jullie verhalen en illustraties wel in boekvorm zullen verschijnen, want het vertellen zit jullie wel in het bloed!
    Welkome home again!
  6. Miriam:
    21 februari 2014
    Wat leuk wat leuk wat super.
    wat doen jullie toch veel. Mooie foto's. Lijkt wel wat op Cuba!
    Die modder wat bijzonder. Ik had die al eens gezien op top gear . Super grappig!!
    Blijf genieten op Curaçao en alvast een goede reis.
    kus Miriam.
  7. Cintha:
    23 februari 2014
    Wij vonden het heel leuk om de verhalen en foto's van jullie te lezen en te zien. Wat een avonturen! Nu nog heerlijk 2 weken op Curaçao en dan naar huis. Wij verheugen ons al op jullie verhalen te horen en natuurlijk jullie zelf weer te zien.
    Groetjes van ons en tot dan.
  8. Daan en Lidy:
    23 februari 2014
    AenA, aan alles komt een "el final" maar bedenk dat elk einde ook een nieuw begin is met nog meer mooie avonturen. Is dat niet in Zuid Amerika dan is het wel elders in de wereld, er is nog zoveel moois te zien en te beleven. Dank dat we met jullie "mee" op vakantie mochten en geniet van de zon op Curacao, ga lekker eten in Otra Banda, maak nog een duik op zoek naar een schildpad, wandel over de Pontjesbrug en haal mooie verhalen op van de afgelopen reis. Voor straks Bon Bini thuis.
  9. Sj:
    2 maart 2014
    Cool van dat duikbrevet! Komt misschien ooit van pas in een moddervulkaan :-) 675 is de hoogte van die berg? Of de middelste trede van het pad? Redd's is een biertje, zo te zien? Is dat een bougainvillea op die eerste foto van de berg? Je ziet het, zo veel vragen, tijd om terug te komen dus. Tot zo!