Het rondje Titicaca en de Death Road

17 november 2013 - Sucre, Bolivia

We waren inmiddels in Puno, een stad aan het Titicacameer. Over Puno is weinig interessants te vertellen, maar des te meer over het Titicacameer! Dit grootste meer van Zuid Amerika (8340 km2) is tevens het hoogste meer van deze grootte ter wereld. Het ligt namelijk op bijna 4000 m hoogte! Ongeveer de helft van dit meer ligt in Peru, de andere helft in Bolivia. We begonnen aan de kant van Peru, in Puno. Vanuit hier zijn we naar een van de Uros eilanden gevaren. Geloof het of niet, maar dit zijn drijvende eilanden gemaakt van riet, een heel oud gebruik aan de Peruaanse kant. Het riet wordt gewonnen in de oevers van het meer. Het drijvende gedeelte is de onderkant waarin het riet staat (wat ze uithakken) en hierop wordt het riet gestapeld. De eilanden worden op 9 punten vastgezet met stokken van... riet! Deze eilanden zijn oorspronkelijk gebouwd om de Inca's te ontvluchten. Veel bewoners van de Uros eilanden willen niks te maken hebben met toeristen of de Spaanse taal, maar een paar eilanden ontvangen wel toeristen: ons! Heel bijzonder om op zo'n eilandje te staan, half wegzakkend in het riet.

P1120563P1120604P1120631

P11206431IMG_38991IMG_3916

Na een kort boottochtje met hun boot zijn we verder gegaan naar een 'vast' eiland Taquile. Ook dit was erg bijzonder, voornamelijk omdat toevallig op die dag hun verkiezing plaatsvond. Het hele eiland was uitgerukt in hun mooiste  kledij. Tijdens deze tocht hebben we twee mannen uit Noorwegen ontmoet en in Puno zijn we samen uit geweest! Een bleek een vroegere hippie: nu 65 en inmiddels opa, toen een wereldreiziger die geen land oversloeg. Fantastische verhalen over slapen in een telefooncel op Amsterdam centraal, onder een bus in Iran, of in de cel in Colombia! Nog eenmaal, na 45 jaar wilde hij weer terug naar Peru, om te kijken of het erg was veranderd. Zijn antwoord bleek nee, er was iets meer straatverlichting en veel mensen hadden mobieltjes. Maar eigenlijk was alles nog precies hetzelfde.

P1120661P1120707P1120691

P11207021P11207221P1120737

Na precies 4 weken in Peru besloten we dat het tijd was voor een nieuw land. En hier dus het begin van Bolivia! Dit land ligt tussen Peru, Brazilië, Paraguay, Argentinië en Chili in. Bolivia is een ontwikkelingsland met een armoede-index van 53%. Het was niet moeilijk om dit land in te komen, vertrekstempel in Peru, de grens over lopen, langs de politie en vervolgens een aankomststempel in Bolivia!

IMG_3999IMG_4000IMG_4003

Vanaf hier was het niet ver meer naar het toeristische stadje Copacabana dat ook aan het Titicacameer ligt. Na hier een fantastische ontdekking gedaan te hebben: kaasfondue (!!) zijn we naar een eiland in het meer vertrokken: Isla del Sol (zonne-eiland). Dit eiland heeft zijn naam waargemaakt! 3 dagen zijn we hier geweest, begonnen met een overnachting in het zuiden en naar het noorden gelopen. In het zuiden is een dorpje met het mooiste uitzicht, in het noorden bevinden zich Inca ruïnes. Het was hier heerlijk vertoeven, maar wel wat lastig contact te krijgen met de plaatselijke bevolking. We hadden (door veel enthousiaste verhalen) een iets toeristischer eiland verwacht dan wat we te zien kregen. Bij veel restaurants werden we geweigerd of bijna niet aangekeken. Bolivianen staan bekend als verlegen en het zal hier wel mee te maken gehad hebben. Bij gebrek aan hulp vraag je gewoon andere toeristen wat ze aan het eten zijn en het antwoord hebben we gekregen van twee aardige Argentijnen: Carlos & Juan. Desalniettemin was het een prachtig eiland wat veel mooie foto's heeft opgeleverd!

P1120796P11208081P1120930

P11208271P1120858IMG_4052

IMG_40691P1120889P1120894

IMG_41191IMG_41461P1120944

IMG_40331P1120940IMG_4222IMG_4199

Tegelijk met de Argentijnen hebben we het eiland weer verlaten en zijn we in Copacobana weer heerlijk uit eten geweest. De volgende dag zijn we vertrokken naar La Paz, onder de veronderstelling dat dit de hoofdstad van Bolivia is. Slechts: drie uurtjes rijden, maar halverwege moesten we plotseling uitstappen, de bagage moest blijven. Vreemd keken we elkaar aan en zijn we maar uitgestapt, om vervolgens in de lach te schieten bij het uitzicht: een meer vol boten met bussen erop. Voor 20 eurocent hebben we een bootje gepakt om onze bus te volgen!

IMG_4234    IMG_4270    IMG_4325

La Paz (de vrede) blijkt een enorm grote en drukke stad, om er te komen moesten we eerst over de berg waar het vliegveld is gevestigd: el Alto, het hoogste vliegveld ter wereld. Door de chaos van La Paz lukte het ons om een hostel te vinden op een wel bijzondere locatie: de heksenmarkt.

IMG_4380    IMG_4366    1IMG_0007

1IMG_0032    1IMG_0027      IMG_0187

IMG_0019P1120950IMG_0054

IMG_0124IMG_0013

In La Paz zijn we ook naar de 'Cholita wrestling' gegaan, Dit is een geacteerd gevecht tussen vrouwen in traditionele kleding. Hilarisch natuurlijk. Wij, het kleine groepje toeristen, werden op plastic stoeltjes tegenover de lokale bevolking geplaatst.. Bizar, komisch en weer een ervaring rijker! ;)

IMG_0075IMG_0133P1130033                                        P1130107

Natuurlijk liepen we onze Argentijnse vrienden in La Paz ook weer tegen het lijf en samen besloten we een tour te doen, namelijk de Death Road op de fiets.... Ok, dit klinkt niet verstandig en dit is het ook niet, maar soms moet je dit ook niet zijn! Eerst even wat informatie. Lange tijd was dit de enige weg tussen La Paz en de Amazone. Deze weg, supersmal, onverhard, met tweerichtingsverkeer en steile, diepe afgronden eist gemiddeld 200 tot 300 doden per jaar. Momenteel is er een nieuwe weg, maar nog steeds rijdt hier veel verkeer (inclusief vrachtwagens). Uitgeroepen tot de gevaarlijkste weg ter wereld is het hierdoor ook enorm populair bij toeristen, je kan hem namelijk mountainbiken! In ongeveer 60 kilometer daal je 3000 meter naar beneden af. Je begint op 4700 m hoogte in de kou en eindigt 3000 meter lager in de hitte. DIt alles in ongeveer 5 uur. Daar gingen we! Voor ons fietsten de Argentijnen, daarna Anouk en Aukje volgde haar. Het begin was 'oefenen' op een verharde weg, minstens zo gevaarlijk omdat de auto's langs ons heen scheurden en je door de steile weg je rem goed nodig had... De handremmen, het belangrijkste van deze tocht en ons was duidelijk gemaakt dat je ze allebei nodig had. Na ongeveer 10 meter ging het al mis, Anouk maakte een rare slinger en viel met fiets en al tegen de vangrail die haar val brak. Met auto's links was het onmogelijk dit te ontwijken en met een duik vloog Aukje over heen en schoof op haar buik onder de vangrail waar Anouk overheen lag. Wonder boven wonder stonden we weer op en wonder boven wonder zonder ernstige verwondingen! Een korte schouder uit en in de kom voor Aukje en een dikke blauwe plek voor Anouk, die in de knoop stond met beide fietsen (rechtop) om haar benen heen. De reden was minstens zo eng, een kapotte achterrem had er voor gezorgd dat Anouk alleen haar voorrem had kunnen gebruiken, waardoor ze over haar voorwiel sloeg. Snel kreeg ze de fiets van een gids en konden we de tocht vervolgen met trillende beentjes. Na een tijd rustig aan fietsen konden we het loslaten en weer genieten van het prachtige uitzicht van de weg waarop we ons inmiddels bevonden! Een avontuur wat we niet hadden willen missen, want met goedwerkende remmen, gezond verstand en mooi weer is dit goed te doen en niet zo gevaarlijk als het lijkt.

IMG_4399IMG_4402IMG_4408                     IMG_4449IMG_4464

IMG_4431IMG_4443IMG_44161IMG_4456                              IMG_4459IMG_4466

Lieve mensen, we beloven vanaf nu geen gevaarlijke dingen meer te ondernemen. Dit was absoluut het laatste, ook bij ons zat de schrik er goed in! Momenteel zijn we in Sucre, een fantaschtische koloniale stad, de witte stad van Zuid Amerika. Rijk, veilig, mooi, gezellig en officieel de hoofdstad van Bolivia. We hebben besloten hier een tijdje te blijven en volgen nu een hele veilige talencursus!

liefs A en A

1. Lytitia:
    He lieve meiden!

Wat maken jullie veel mee en wat een geweldige dingen doen jullie! Kan telkens weer van jullie verhalen genieten!!!
    haha en peet, echt wel weer een actie van jou met die fiets! Maar gelukkig is goed afgelopen met jullie beiden! Doe maar lekker voorzichtig en geniet van al het moois en leuks!
    Dikke kus lytitia
  2. Hijltje en Els:
    17 november 2013
    Hoi wereldreizigers, dat is weer een prachtig verhaal met foto's waar je jaloers op wordt! Grappig dat je daar eigenlijk hetzelfde ziet als hier, bv in Staphorst ed., de vrouwen en kinderen lopen meestal traditioneel, terwijl de mannen het zich makkelijk maken met een spijkerbroek, t-shirt, petje enz.
    Jullie hebben al beloofd geen gevaarlijke kunsten meer uit te halen (al verwachten we nog wel meer avonturen), dus wensen we jullie weer veel plezier, geluk en onvergetelijke indrukken.
    Liefs van Hijltje en Els
  3. Nieske:
    17 november 2013
    Zucht, wat een verhaal weer! Doe ook bij die talencursus voorzichtig hè? (Ik zie al allerlei rare dingen gebeuren....).
    Prachtige foto's, ik zit echt te genieten. Veel plezier!!!!
  4. Claire:
    17 november 2013
    Wat onwijs gaaf alle foto' s en verhalen!
    Wees voorzichtig!
    Xxx
  5. Patricia en wiebe:
    Hallo!!!

Echt mooie foto's hebben jullie gemaakt! Zo te lezen maken jullie een hoop mee. Echt super! Leuk om weer wat van jullie te lezen. Veel plezier tot het volgende verhaal! :)
  6. Daan en Lidy:
    17 november 2013
    Chica's, prachtige foto's (gelukkig staat er wel weer een lama op) en een schitterend verhaal. Zelfs stil zitten is niet veilig, dus blijf gewoon doorgaan met avonturen beleven.
  7. Henk en Janny minnema.:
    17 november 2013
    Wat weer een spannend verhaal zeg,prachtige foto's,wat maken jullie wat mee,zie jullie volgend verhaal weer graag,doe maar even rustig aan,geniet, maar dat doen wel liefs en groeten van ons,xxx
  8. Wieger & Liesbeth:
    Hey meiden,
    wat een prachtige foto's! En wat een avontuur. Klasse dat jullie die afdaling hebben gedaan. En uiteraard gaat dat mis, tenslotte lijk je op je vader, Aukje, en Anouk, je doet al lekker mee! ;-)
    Kan niet wachten op jullie volgende verhaal! Doe voorzichtig in de schoolbanken!
  9. Wieger & Liesbeth:
    Hoi meiden,

wat een prachtige foto's en wat een avontuur! Klasse dat jullie die afdaling hebben gedaan. En uiteraard gaat dat mis, want je lijkt op je vader, Aukje! En jij, Anouk, doet al aardig mee ;-)
    Ik kan niet wachten op jullie nieuwe avontuur, waarschijnlijk begeeft één van de stoelen het in de klas....
    Veel plezier nog en veel liefs.
  10. Liesbeth:
    17 november 2013
    Hé A & A. Wat weer een fantastisch verhaal. En ook weer schitterende foto's van dat prachtige land. Ik vind de kleding van de bevolking en die hoedjes van die vrouwen zo mooi!! Geniet van jullie "rustweek"! :-)
  11. Alie:
    18 november 2013
    Hola A & A,
    Wat hebben jullie weer veel beleefd en gezien. Super leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Veel succes met jullie Spaanse les!
    xx Alie
  12. Maria Issa:
    18 november 2013
    Hoi Anouk en Aukje!
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en om die prachtige foto's te zien! Wat maken jullie toch veel spannende dingen mee. Heel erg veel plezier nog en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!!
    Liefs Maria
  13. Anouk (D;-):
    19 november 2013
    Ha lieve meiden,
    Haha ojee ik hoop dat de taalcursus tot nog toe zonder blessures verloopt!! Heel mooi om weer te lezen en zien wat jullie zoal beleven :-)
    Boel liefs, ook van Simon en Milo, Anouk
  14. Gerda en ben:
    24 november 2013
    Hoi dames, wat een mooie foto,s en spannende verhalen.
    Doe maar geen al te gekke dingen meer, haha,wel mooi om te lezen! Veel plezier nog, geniet en tot een volgend verhaal!

groetjes Gerda en Ben