One life. Live it.

14 oktober 2013 - Lima, Peru

Estamos en Peru! Ja, we zijn in Peru! Ons avontuur is begonnen, zeg dat wel!

Peru1 005

Na een lange reis van zo'n 38 uur werden we bij de douane bijna weer terug gestuurd naar Nederland. "You make me worry" zei de niet zo vriendelijk uitziende dame achter de desk. Achteraf begrijpen we haar aangezien we er uitzagen als.. en weinig konden vertellen over onze plannen in Peru. Gelukkig
streek ze over haar hart en konden we eindelijk Peru binnen wandelen. Na de eerste vlucht van Amsterdam naar Barcelona moesten we een hele nacht wachten op de volgende vlucht. Net als een handje vol anderen reizigers hebben we ons truitje gespreid over de koude marmeren vloer en hebben we 1,5 uur kunnen genieten van wat nachtrust.

P1100785

Gelukkig vertrok vlucht twee, naar Madrid, op tijd en konden we in het vliegtuig even wat bijkomen. Eenmaal in Madrid konden we ons gaan opmaken voor het lange stuk, naar Bogota (Colombia). Gezien we een enorm goedkoop ticket hadden (vandaar ook al die vluchten ;-)) gingen we uit van "Ryan Air" stijl, maar onverwachts konden we baden in luxe. Eten, drinken, een eigen tv schermpje, een goed begin van onze reis. In Bogota even wat gegeten en en paar uur later liepen we gelukkig door de douane Peru binnen. "Mr. Anouk??", tussen tientallen mannen met bordjes stond ook onze chauffeur klaar. Beschaamd veegde hij 'mr' van het bordje af. De 14-jarige (denken we?) jongen reed ons in hoog tempo naar het hostel. Dit ging via de 'ghetto' en gaf ons een lichte cultuurshock. Deuren op slot en gordels om.. Ook de wijk waarin hij stopte leek ons niet al te fris, maar goed, een bed was alles wat we nodig hadden na twee nachten te hebben overgeslagen. Na een ijskoude douche (geen knop voor warm?!) stapten we de volgende dag enigzins angstig de straat op.. Gelukkig zien dingen er bij daglicht anders uit en bleek Lima best een leuke stad te zijn (na lage verwachtingen). Lima heeft een fantastisch mooie kustlijn en ook delen van het historisch centrum (lees: Spaans) zijn erg mooi.

P1100817        P1100851

Daarna zijn we naar Paracas gegaan (net als twee suffe Duitsers.. Anouk dacht er even vanaf te zijn..). Paracas ligt 3.5 uur rijden ten zuiden van Lima. Een heel klein kustdorpje vanwaar je leuke tripjes kan doen. De reis er naar toe hebben we met een enorm luxe touringbus gemaakt (lunch vanaf je ligstoel terwijl je met een half oog naar een Spaanse vechtfilm kijkt). Extreem veilig met tassencontrole, verplichte gordel en gefilmd worden bij binnenkomst. Het voelde wel gek om in zoveel luxe te vertoeven terwijl je uren door en langs sloppenwijken rijdt. En dan bedoelen we ook echt het ergste type sloppenwijk dat je je kan voorstellen, zowel buiten Lima als langs de gehele kust.

P1100896Peru1 236Peru1 178

Vanuit Paracas zijn we naar de Islas Ballestas gegaan. Dit wordt ook wel de goedkope versie van de Galapagos Eilanden genoemd. Was echt heel gaaf! Pinguïns en zeehonden! Echt fantastisch! Ook ontzettend veel vogels; aalscholvers, pelikanen etc...

P1110041P1110075P1100927

P1110066P1100904P1110140
Momenteel zijn we in Arequipa, een koloniale stad helemaal in het zuiden. Gisteren heerlijk 13 uur lang films gekeken (weer in de luxe bus natuurlijk;-)).

IMG_1771IMG_1842IMG_1758

We zijn in het donker aangekomen en hebben een soort hutje op het dak van het hostel. Toen we vanmorgen naar buiten stapten zagen we op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. Hoe gaaf is dat!?

De afgelopen dagen hebben ons helemaal enthousiast gemaakt over het land!! Ontzettend aardige mensen, lekker eten,heerlijk weer (lente) en bizar goedkoop, wat wil je nog meer!

Nu gaan we Arequipa verkennen en Anouks verjaardag (vandaag!) vieren!

Liefs A&A

Peru1 260

Wordt vervolgd :)

Liefs, A&A

1. Stan, Manon, Sven, Niels:
    Gefeliciteerd Anouk!
    Spannend zo door de ghetto, de wantrouwende douane en een chauffeur van 14. Echt wat voor jullie! Geniet van jullie reis!
    Liefs Manon, Stan en Sven
  2. Jolanda:
    14 oktober 2013
    Idd 's nachts aankomen is niet altijd fijn helemaal als je moe bent. Leuk om te lezen, en ook gefeliciteerd Anouk, dikke knuffel van ons, Jolanda en de Braakmannen.
  3. Sanne:
    14 oktober 2013
    Supertoff !!! Ik wil jullie wel boeken voor een leuke gastles aardrijkskunde als jullie terug zijn ;-)

Heel veel plezier !

Groetjes san
  4. Liesbeth:
    Hoi Aukje en Anouk!!!!!
    Anouk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Wel heel bijzonder om die in Peru te vieren. Wat een reis, zeg!! Heel veel plezier en....veel foto's maken. he?

xxx
    Liesbeth
  5. Wieger & Liesbeth:
    Hoi beiden,
    wat een leuk verhaal en wat een reis! Kan me voorstellen dat jullie gebroken waren en eruit zagen als z....
    Anouk, van harte met verjaardag!
    Mooie foto's en een leuk filmpje :-). Heel veel plezier in dit land van tegenstellingen en laat gauw weer wat horen!

Liefs en xxx

Wieger
  6. Ynske en Bas:
    14 oktober 2013
    Hola chicas! Wat een avonturen al! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Gaan jullie ook nog naar de Colca Canyon? En sandboarden in Huacachina? Zijn benieuwd naar jullie volgende verhalen. Liefs Y en B
  7. Nieske:
    14 oktober 2013
    Hee meiden, leuk om het verslag te lezen en de foto's te zien. SJ en ik hebben ook genoten van het filmpje......

Oma T. belde net: of ik vooral Anouk ook namens haar wil feliciteren! Dus Anouk: namens ons allen, en vooral oma T ! van harte gefeliciteerd. Aukje ook natuurlijk....

veel liefs van mem
  8. Li(e)sbeth:
    14 oktober 2013
    Wat leuk om jullie té volgen! Fijne verjaardag Anouk,en een té gekke reis.(en we missen je,maar dat maakt niet uit) Groetjes Li(e)sbeth
  9. Alie:
    Hallo meiden,
    Wat hebben jullie al veel gezien in een week!
    En wat een mooie foto's.

Liefs, mam
  10. Kitty:
    14 oktober 2013
    Anouk gefeliciteerd!! Wat leuk om jullie verhalen te lezen, het begint al met een svontuur... dat beloofd wat voor de rest van jullie reis!
    Groetjes Kitty
  11. Bert Roetert:
    15 oktober 2013
    Wat fantastisch om zo'n reis te maken. Heel veel plezier en geniet er van.......
  12. Nicole Peet:
    15 oktober 2013
    Ha dames,

Wat leuk om jullie eerste verhaal te lezen en wat een begin in Peru ;-). Jullie hebben al aardig wat gezien de eerste paar dagen, leuk hoor. haha..grappig filmpje.

Blijf jullie volgen en lekker genieten van alles...

Lfs Nicole
  13. Anne:
    16 oktober 2013
    Ik zit nu bij Anne om jullie verhaaltje te lezen. Als ik zie hoeveel slaap jullie overgeslagen hebben word ik er moe van! Heel veel plezier verder en we horen later wel meer.

groetjes en xxx van oma T
  14. Henk en Janny minnema.:
    18 oktober 2013
    Hoi meiden, wat een reis vol avonturen hebben jullie nu al achter de rug. We blijven jullie volgen, geniet ervan. Groeten uit Oosterwolde.
  15. Daan en Lidy:
    19 oktober 2013
    Hey Globetrotters, het begin van wat ongetwijfeld een prachtig avontuur gaat worden met ups en downs, geniet van de ups en vergeet dan snel de downs. We zullen jullie met heel veel plezier gaan volgen en bedenk: Hakuna Matata, no worries, be happy.
  16. Sabine:
    19 oktober 2013
    Chica's!
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt! Het is wel jaloersmakend hoor.. Het lijkt me supermooi daar! Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal :) Enjoy!! Dikke kus, Sab
  17. Miriam:
    22 oktober 2013
    Hola chica's ,

klinkt bekend allemaal. Veel armoede in het land. Maar door de kleuren die je allemaal ziet op kleding van de prachtige mensen denk je gauw weer aan de schoonheid.
    Leuke souvenirs zijn goud waard. Arequipa veel over gehoord. Vriendin woont in Peru. Als jullie nog een echte beleving willen bij de mensen thuis, kan dat heel goed vanaf Huaraz. heb nog wel een adresje .
    Geweldig om mee te maken.

Thanks voor het mooie verhaal en tot snel !

Liefs,

Miriam
  18. Patricia en wiebe:
    22 oktober 2013
    Hoi a&a!:)

Leuk verhaal! Blij om te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Al veel meegemaakt in zo'n korte tijd lees ik. Wel spannend allemaal! Fijn dat het jullie goed bevalt tot nu toe. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Veel plezier!

Liefs patricia
  19. Barry:
    24 oktober 2013
    Dames, een heel leuk verhaal! :-)
    Veel plezier & genietse verder! ;-)